Review: ICS BLE-PM2 NBB Makarov pistool.

Akita

Well-Known Member
9 mei 2018
672
429
Trophies
20
Vandaag kwam de, door ICS als ultieme sniper side-arm gepresenteerd, binnen. UPS meneer vriendelijk bedankt en op naar de zolder schietbaan.

Unboxing: de Makarov zit in een stevige doos, omwikkeld met bubbelplastic. Ook de Makarov zelf is omwikkeld met plastic. Het extra magazijn zat in een stevig doosje erbij verpakt in het bubbelplastic. In de doos zit het pistool, een inbussleutel voor de CO2 patroon aan te draaien, een inbussleuteltje voor de verstelbare hop-up, een silencer en een adapter voor een silencer 14mm CCW.

Gelijk de adapter geplaatst wat vrij gemakkelijk gaat. Schroefje losdraaien onder de barrel, dopje eruit schuiven, adapter erin schuiven en schroefje weer vastdraaien. Toen de grip eraf (1 schroef losdraaien), CO2 capsule plaatsen en vastzetten, grip er weer op en schroef vastdraaien.

Met een verse CO2 capsule eerst maar wat schoten zonder silencer gedaan. Makarov schiet behoorlijk hard met een fikse knal zo zonder silencer. Schiet wel mooi recht en de hop-up is heel gemakkelijk in te stellen. Maar had zelf niet verwacht dat hij zo luid zou klinken.

Toen maar de silencer erop. De silencer gemaakt door ICS is hetzelfde principe als een echte, alleen met kunststof cups ipv. metalen die in elkaar vallen. Redelijk uniek in de airsoftwereld. Dempt het? Jazeker. Maar niet zo goed als ik had gewild. De Makarov is met demper inderdaad stiller maar kan zeker niet op tegen een KJW MK2 / MK1 of een TM MK23 en zijn varianten. Het aanpassen van de demper is zeker noodzakelijk om hem stiller te krijgen.

Als test een silencer van mijn MK2 erop gezet. Scheelt enorm maar is nog steeds een stuk luider dan gemonteerd op de KJW MK2.

Conclusie: de Makarov schiet mooi, hop-up werkt goed en is gemakkelijk aan te passen met een inbussleuteltje. Heb de range niet kunnen testen maar denk dat ruim 40 meter met gemak wordt gehaald. Gewicht van de Makarov is zeker goed en het pistool is gemakkelijk te bedienen.
Maar aangezien ik de stealth sniper rol speel had ik er qua geluid meer (of juist minder) van verwacht. Hoewel het design van de silencer iets nieuws is in de airsoftwereld en gebaseerd op echte silencers, maakt het de belofte niet waar om als serieuze concurrent gezien te kunnen worden van de MK23 en varianten, of van de old skool KJW MK1 en 2. Mogelijk dat er met wat huisvlijt nog wat decibellen af kunnen worden gehaald. Er is een langere silencer verkrijgbaar (heb zelf de korte) dus mogelijk dat die iets stiller is maar betwijfel zeer sterk dat het veel is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peter
Mooie review. Ik las een paar weken geleden dat er een proprietary barrel en bucking in zit en deze dus nog niet up te graden zijn met wat er nu op de markt is.
 
Met een nieuwe capsule begint hij rond de 370 fps, maar daalt al vrij snel na zo'n 10 schoten naar rond de 320. Kon er daarna toch nog zo'n 6 magazijnen (13 schots) mee knallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor
Eerste tests gedaan met wat aanpassingen aan de silencer. De interne cups omwikkeld met geluiddempende isolatie voor muziek studio's. Het scheelt al een stukje maar nog steeds niet zo stil als mijn KJW MK2.

Volgende plan wordt een eigen silencer erop te zetten die iets langer is en deze net zo aan te passen als de silencer van de MK2.
 
Thanks voor de review!
Waar heb jij hem gehaald?
Ik overweeg er ook een te kopen voor m'n Russische en Vietnamese loadout. ;)
 
Ik heb de mijne gekocht bij Fire Support in Engeland.

Ben trouwens zeer benieuwd naar je Vietnamese loadout. Heb toevallig van de week zelf met de gedachte gespeeld om zoiets te doen.
 
hoe zit in binnen werk van de silencer in elkaar ?
is het iets van schuim of alleen metaal?

als je de de silencer onder een kussen stopt word hij daar veel stiller van of komt er dan nog erg veel gluid uit de replica zelf?
 
Het zijn eigenlijk plastic cupjes die in elkaar vallen en die dan gezamenlijk in een metalen koker zitten. Met een kussen is hij inderdaad veel stiller. Ik raad dan ook aan om zelf een silencer te knutselen met Sorbo pads of geluids-isolatie voor muziek studios.
 
ahh ja ik had al zo iets verwacht;) ik heb er idd ook zelf een gemaakt dat werkt stuken beter.

ik heb er zelf een gemaakt met het schuim van lak rollers en caroserie ringen dit gaat perfeckt zolang je maar een binnen diameter hebt van 32mm anders past het schuim niet leker
 
  • Leuk
Waarderingen: Akita
@Akita
Heb de surpressor net binnen en vroeg me af hoe die cups erin moeten? Met de wijde opening naar voren of naar achteren?
 
@Akita
Heb de surpressor net binnen en vroeg me af hoe die cups erin moeten? Met de wijde opening naar voren of naar achteren?

de wijde opening naar binnen wijzent.

als je even googled zijn er een aantal leuke filmpjes dan zie je ook gelijk de echte werking ervan;)
 
Thx!

Ik heb alle filmpjes bekeken, kwam echter niet tegen hoe die cups erin moesten;-)
 
Ik weet dat bij echte dempers je ook wel eens met een (wet) supressor kunt schieten.
Men giet dan een theelepeltje olie in de demper en verdeelt dit.
Kan mij voorstellen dat je dit niet met een plastic binnenwerk doet.
Je kunt een expirimentje doen met bijvoorbeeld slaolie.
Is maar een idee.
Heb in het verleden in het buitenland met vuurwapens met demper geschoten.
Oliefoefje werkt daar in ieder geval bij.
 
De cups werken als expansiekamers om gassen zo lang mogelijk in de demper te houden. Als je de cups verkeerdom plaatst gaan de gassen gebundeld naar buiten.

www.silencertests.com

Kijk daar maar eens.
Staan hele tekeningen op