Coleman Propaan

wim008

Member
24 jul 2017
17
2
Trophies
2
Beste Airsofters,

Sinds laat ben ik me wat meer gaan verdiepen op het verschil tussen green gas en propaan. Nu ik erachter ben gekomen dat het enige verschil in de toevoeging van siliconen zit heb ik een adapter van Madbull gekocht om deze op campinggas tanks van het merk Coleman aan te sluiten (zie foto's hieronder). Via een klein ventiel kan er een kleine hoeveelheid siliconen worden toegedruppeld waarna deze bij het hervullen van het magazijn wordt meegenomen.

Ik ben nog niet door mijn eerste propaantank heen, maar ik weet nu al dat het mij op lange termijn veel euro's gaat besparen. Zo heb ik namelijk via youtube begrepen dat deze tanks hervulbaar zijn door ze met een koppelstuk aan een gewone LPG tank te hangen en bij te vullen, maar waar vind ik dit soort adapters? Heeft er iemand hier al ervaring mee?

Ook vroeg ik mezelf af wat de druk is van een standaard green gas tank (Nuprol 2.0) t.o.v. een propaantank van Coleman. Het viel mij op dat toen ik laatst een keer wilde schieten ik met mijn propaan maximaal vier schoten kon geven, waarna het magazijn leeg was, terwijl met het Nuprol gas ik makkelijk 20 kogels kon afvuren. Ik heb geschoten met een WE Tech M1911 en het was rond de 25°C. Als er veel verschil in druk zit tussen deze twee tanks zou dat wel het verschil kunnen verklaren. Ik moet erbij zeggen dat ik hiervoor dit probleem nog niet eerder heb gehad.
 

Bijlagen

  • propaan 2.png
    propaan 2.png
    266,6 KB · Weergaven: 895
  • propaan.png
    propaan.png
    341,7 KB · Weergaven: 779
Ik heb ook gehad dat hij niet goed vulde (lees minder schoten uit magazijn) maar voor vullen even schudden en nog langer er op houden dan dat je deed zodat hij zeker goed vol is.

Op de coleman tank staat dat hij NIET HERVULBAAR is!! Ik heb via aliexpress wel adapters gezien dat je ze weer kan vullen. Maar ik waag het er niet op.
Ben wel bezig met adapter die op tankje kan en aan het slangetje een hpa koppelinf maken zodat ik met deze tankjes als hpa kan spelen.

Ikzelf doe in de flesopening zelf 2druppels siliconen voordat ik adapter er op schoef.

Ook heb ik bescherm buisje gemaakt om de nippel bovenop te beschermen. Er is al 1x een vulnippel afgebroken.

Mocht je nog vragen hebben laat maar weten (voor snellere reactie tag me dan even)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week slang binnen gehad maar dit is voor die kleine platte propaan tankjes. Dus nu een converter in de bestelling zodat ik deze slang ook doormiddel van converter op de grote groene tank kan doen. En wachten op de mancraft koppeling zodat ik hem kan aansluiten op de nippels die aan mijn magazijn zitten
 
Afgelopen week slang binnen gehad maar dit is voor die kleine platte propaan tankjes. Dus nu een converter in de bestelling zodat ik deze slang ook doormiddel van converter op de grote groene tank kan doen. En wachten op de mancraft koppeling zodat ik hem kan aansluiten op de nippels die aan mijn magazijn zitten

Ik heb nog wat na zitten lezen op forums en heb tot nu toe gelezen dat eigenlijk alleen (droog) propaan goed is om op te schieten en een mengsel van propaan/butaan (campinggas en LPG) minder goed zijn, ik dacht dat dit was vanuit het oogpunt dat het een andere soort druk geeft. Moet zelf het resultaat nog zien, heb namelijk een Amerikaanse adapter besteld die direct past op mijn colemantank. Echter moet ik voor het stuk aan de andere kant van de adapter nog even wat vinden, maar simpel messing is vrij zacht dus makkelijk te bewerken en ook makkelijk andere schroefdraad in te draaien.

Leuk om te lezen dat je ook een adapter hebt voor de blauwe tanks hebt gevonden, ben zeer benieuwd naar of het werkt :) Denk dat het voor mij in ieder geval nog wel even duurt voor ik het werkende krijg.

P.S. de adapter heeft een zwart koppelstuk zoals te zien is in de link, ik heb deze zo gekocht in de hoop dat ik hem direct op een grote tank kon schroeven maar dat is helaas niet het geval. In het geval dat het zwarte schroefstuk eraf wordt gehaald komt deze overeen met deze adapter
 
Ik gebruik nu de rode madbull adapter.
En wacht nog op onderderl voor mijn directe aansluiting
 
Ik gebruik nu de rode madbull adapter.
En wacht nog op onderderl voor mijn directe aansluiting


Ik heb nog sneller dan verwacht waarschijnlijk een vulnippel gemaakt om de tankjes te hervullen. Ik moet wel zeggen om het allemaal te maken moet je wel in staat zijn om te kunnen lassen anders moet je met heel veel verloopjes gaan werken :p. Binnenkort zal ik een filmpje uploaden of een paar foto's van het resultaat. Ben ook nog steeds er benieuwd naar jou soort van online gas systeem. Ik weet nu al wel dat dit systeem niet bij mijn WE SCAR H zal gaan werken omdat de vulnippel in de magazijnhouder zit en onbereikbaar is.
 
Je moet vulnippel kunnen vervangen wanneer deze stuk/versleten is. Dus moet er wel een mogelijkheid zijn. Bij m4 mags schuif je het metalen plaatje weg en bij vervangen nippel moet dit gaatje was groter gemaakt worden