Foodie's Bar 10 sniper build

Foodie88

Well-Known Member
Trophies
16
Beste mede-airsofters,

Na afgelopen zondag in Valburg voor het eerst een volle skirm een geupgrade VSR 10 gebruikt te hebben, was ik toch wel hooked. Ik had eerder al onderzoek gedaan naar platformen en onderdelen en een lijst opgesteld. Gisteravond heb ik de knoop doorgehakt en ben ik gaan bestellen.

In dit topic zal ik mijn build bijhouden, updates plaatsen als ik onderdelen binnenkrijg of als ik problemen tegenkom - wellicht helpt hij mij en/of anderen om het bouwen en afstellen goed te laten verlopen :)

Onderdelen
--------------------------------------------------------------------------------
Base

JG Bar10 Pro €99,90 (Airsoft Entrepot)​
Barrel
AA 6.03mm barrel 430mm €29,90 (Airsoft Entrepot)​
Hopup unit
AA Hopup chamber €54,90 (Airsoft Entrepot)​
Spring
AA M150 Spring €9,90 (Airsoft Entrepot)​
Spring guide
AA VSR10 Spring guide €19,90 (Airsoft Entrepot)​
Bucking
Maple leaf 70 degree bucking €11,95 (Skirmshop)​
Nub
Maple leaf Nub €6,90 (Airsoft Entrepot)​
Cylinder
AA Teflon Cylinder €69,90 - €25 = €44,90 (Airsoft Entrepot)​
Piston & trigger
Airsoft Pro Piston + Trigger set €80,60 (AirsoftPro.cz)​
Barrel spacers
AA VSR10 Barrel spacers €10,75 (Airsoft Entrepot)​
Scope
ACM Scope M3 3.5-10x40 €63,01 (Taiwangun)
Rifle Scope Bubble Level 30mm €5,83 (Aliexpress)
Anti Reflection Lens Cover 40mm €16,80 (Taiwangun)​
BBs
G&G 0.33 BIO Precision €14,90 (QTAC)​
--------------------------------------------------------------------------------
€ 469,23



Geplande mods/extra's

Veer inkorten
Met de M150 veer zal ik waarschijnlijk íets boven de 500 fps uitkomen en de chrono niet doorkomen. Daarom ga ik de veer iets inkorten. Ik zal er één ring afhalen, dat zou voldoende moeten zijn en brengt me hopelijk op de 490-495 fps.

Teflon tape cylinder head
Aangezien ik de nieuwe spring guide, spring en piston in de cylinder moet stoppen, kan ik net zo goed meteen teflon tape op het schroefdraad van de cylinder head doen. Dit zal (als het goed is) zorgen voor een betere airseal, er ontsnapt dan geen lucht aan de zijkant maar alles gaat door de cylinder nozzle naar buiten en dit zou moeten zorgen voor meer efficiëntie, een hogere druk en een betere FPS consistentie.

LRB mod
Dit is nog een beetje abracadabra voor mij maar volgens zeggen zorgt een LRB mod (met een stelring een lichte neerwaartse buiging aan het einde van je inner barrel) voor een betere stabilisatie van de BB. Ik zal dit sowieso niet aan het begin doen omdat hiervoor een silencer en het inkorten van de outer barrel nodig is maar ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met deze mod.

EDIT: Ik heb een 3D print file ontvangen van een ander forum member, deze ga ik proberen. Ik zal hem wel pas installeren als de replica helemaal is geïnstalleerd en is afgesteld zonder deze mod.

Scope protector (duh!)
Ik heb een killflash om de scope te beschermen en tevens de 'scope glint' te verminderen.

Anti cant scope level
De hopup werkt alleen maar goed wanneer de replica perfect recht gehouden wordt, dus zal ik er ook een anti cant scope level op zetten. Dit is een kleine waterpas die op de rail of op de scope bevestigd wordt. Met deze waterpas is te controleren of je de replica recht houdt of niet. Toegevoegd in de lijst.

Klei in de stock
De Bar 10 (en de VSR 10 trouwens ook) hebben een enorme holle ruimte in de stock. Dit voelt niet alleen goedkoop aan, maar zorgt ook voor een enorme 'klankkast', die gaat resoneren wanneer je schiet en er dus voor zorgt dat de replica meer geluid gaat maken. Ook merkte ik dat, nadat ik de vrij zware scope had geïnstalleerd, het zwaartepunt zich naar voren begon te verplaatsen. Idealiter is het zwaartepunt bij de handgreep. Om deze reden zal ik de stock opvullen met klei die niet hard wordt - dit zal ervoor zorgen dat de replica stiller wordt en dat het zwaartepunt (hopelijk) weer op de juiste plek komt te liggen.

Bucking airseal
Om de airseal te verbeteren zal ik met een beetje flosdraad de bucking strak aan de inner barrel bevestigen.

Zoals gezegd zal ik gaandeweg dit topic updaten - op dit moment heb ik nog geen enkel onderdeel binnen. Mochten jullie vragen, suggesties of opmerkingen hebben, die zijn uiteraard welkom en worden erg gewaardeerd! ;)

Groet,
Foodie

Update 27-9-2016:
Inmiddels de bevestiging van alle drie de shops (Skirmshop, AirsoftPro en Airsoft Entrepot) binnen dat de bestellingen zijn verstuurd. Vanwege de aanschaf van de Bar 10 had ik Airsoft Entrepot via het contactformulier nog een berichtje in het Frans nagestuurd met mijn NABV pas. Paar uur later ontving ik netjes een bericht in perfect Engels terug dat mijn NABV pas kopie op het pakket geplakt is. Top, Airsoft Entrepot!

Update 28-9-2016:

Bij QTAC heb ik BBs besteld, ik ga beginnen met G&G 0.33 BIO Precision. Volgens velen redelijk goed voor sniper en een goede keuze, zo lang BIOSHOT en Geoff's BIO nog niet (of nauwelijks) beschikbaar zijn. Valken 0.36 is geen optie meer na de switch van fabriek. Vandaag zal ik eveneens de Maple Leaf bucking van Skirmshop ontvangen. Op de andere twee bestellingen zal ik nog even moeten wachten maar ik hoop stiekem dat deze voor het weekend nog binnenkomen :D

Daarnaast heb ik gekozen welke scope ik wil gaan aanschaffen. Ik ga voor M3 Scope van ACM. Deze is verstelbaar van 3,5x tot 10x zoom met een 40mm lens, heeft mildots en een parallax adjustment. Tevens bestel ik een 40mm anti reflection cover (ook als protector) en een bubble level (anti cant) die op de scope past. Dit alles is te krijgen bij Taiwangun. Echter is de bubble level op dit moment niet op voorraad dus ik wacht nog even met bestellen totdat die weer terug is om onnodige verzendkosten te vermijden.

Update 29-9-2016:
De bestelling van Airsoft Entrepot is binnengekomen. Dit zat er allemaal in:

IMG_20160929_201708_HHT.jpg


IMG_20160929_201729_HHT.jpg


IMG_20160929_201835.jpg


Bij de Bar 10 was het volgende inbegrepen: kleine speedloader, cheapass scope, rail mount, mounting rings, front iron sight en nog een setje tools zoals inbussleutels.

Wel zijn er nog een paar issues: Voor de scope rail moet ik ogenschijnlijk vier schroefjes hebben en er zaten er maar twee bij. Ook lijkt het achterste schroefgaatje (degene het dichtste bij de bolt) gevuld te zijn door een verzonken schroefje met een inbuskop, maar geen van de bijgeleverde inbussleutels past hierop.

De cylinder (het enige onderdeel dat ik uit de Bar 10 wil gebruiken) lijkt gebruikt en beschadigd. Er zitten enorm veel krassen op en zelfs een deuk midden in de ejection port bij een gesloten bolt, alsof er iets op gevallen is. Ik ben eigenlijk niet van plan deze cylinder in deze staat te gebruiken - te bang dat de dure Action Army onderdelen die erin gaan hieronder te lijden gaan hebben. Maar misschien maakt het ook niet uit - de bolt pull is, in ieder geval met de stock spring - prima en voelt niet stroef of ongelijk aan. Hier nog een foto van de cylinder, hoop dat het te zien is. De deuk zit ongeveer 1 cm links van de lichtvlek, iets boven het midden:

IMG_20160929_201756.jpg


Ik ben van plan een aantal foto's van de staat van de cylinder naar Airsoft Entrepot te sturen, niet met de vraag of ze hem retour willen nemen maar, voor het gemak, of ze mij met een flinke korting de Action Army cylinder willen verkopen. Dat verhoogt de kosten wel weer maar dan ben ik wel meteen klaar.

Update 30-9-2016:
Nog even een korte update voor het weekend; ik heb op YouTube gezien dat de JG Bar 10 rail, in tegenstelling tot de rail van de TM versie, maar met twee schroeven wordt vastgemaakt in plaats van 3 of 4. Dus daar ontbreekt verder niets. Mocht ik vandaag nog antwoord krijgen van Airsoft Entrepot, dan zal ik dat nog even melden in het topic. Ik hoop dat het snel opgelost wordt, mijn handen jeuken echt om met het bouwen te gaan beginnen!

UPDATE: Airsoft Entrepot heeft het volgende geantwoord:
Dear Sir,

Thank you for your message and for your picturnes.
In view of the evidence provided, we can offer one of the following solutions :

- We organize the return of your replica to our workshop at our expense
- We send you a new Original cylinder from BAR-10 JG
- We give you a voucher to the value of 20€ for you to buy the product of your choice

We are waiting for your answer and we stay at your disposal for any futur contact.

De optie van een 20 euro voucher is perfect, dit is namelijk bijna gelijk aan de 30% korting die ik heb gevraagd (€69,90 * 0,70 = €48,93 versus €49,90). Ik heb geantwoord dat ik graag voor die optie ga en wacht momenteel op dat ik de voucher in mijn e-mail krijg. Daarna ga ik de Action Army cylinder bestellen.

UPDATE 2: Bizar! Na mijn reactie op de vorige e-mail ontvang ik nog een e-mail met daarin de voucher, maar wat blijkt, ze geven aan dat ze mij toch 25 euro korting geven! Meteen de cylinder met de kortingscode besteld. Dikke pluim voor Airsoft Entrepot!
 
Laatst bewerkt:
EDIT: Ik zat op het tekenlimiet van de eerste post (10.000) dus ik ga hier verder.

Update 4-10-2016:
De bestellingen van Taiwangun en AirsoftPro zijn binnengekomen. Dit zat erin:

img_20161003_192123_hht (2).jpg


Van boven naar beneden, van links naar rechts: AirsoftPro M150 veer (had ik niet besteld maar zat er toch bij, blijkbaar moeten ze ergens van af..), AirsoftPro Trigger + Piston Set, scope mounting rings, killflash, kleine Taiwangun patch en de scope plus toebehoren.

De trigger set is erg mooi afgewerkt, het materiaal is een groot verschil met het origineel, ik verwacht ook dat deze eeuwig mee zal gaan. Ook de scope van Taiwangun is mooi zwaar, heeft een erg helder beeld en lijkt op het eerste oog goed af te stellen. Ook niet onbelangrijk om te vermelden is dat er naast elevation, windage en zoom ook een parallax regelaar op zit. Hiermee kun je ervoor zorgen dat het richtkruis niet beweegt wanneer je onder een iets andere hoek in de scope kijkt. Als laatste heeft de scope een knop waarmee het centrum van het richtkruis te verlichten is, in rood of groen en in verschillende helderheden.

Update 5-10-2016:
Als ik de tracking code van Colissimo mag geloven, komt morgen *eindelijk* de AA cylinder binnen. Morgenavond gaat de build beginnen. Ik heb er nu al zin in!

Om de stock op te vullen had ik nog wat klei nodig die niet uit zichzelf hard wordt. Aangezien wij in ons dorp geen echte hobbywinkel hebben, ben ik op hoop van zegen naar de Action gegaan. Daar vond ik het onderstaande. Ach, als het werkt, who cares dat het alle kleuren van de regenboog heeft? Je ziet het toch niet :D

Ook zie je op de foto een flesje droge kettingolie. Dit is eigenlijk voor fietskettingen bedoeld. Dit ga ik gebruiken om de buitenkant van de cylinder te smeren. Iemand raadde me dit aan; het stoot vuil af en 'loopt' uit zichzelf niet weg, dus geen kans dat het voor aan de nozzle van de cylinder head komt te zitten en vervolgens het hele systeem in gespoten wordt.

IMG_20161005_223328.jpg


Update 7-10-2016:
Gisteravond heb ik het hele verhaal in elkaar gezet. Bij deze dus het verslag van de bouw.

Allereerst ben ik begonnen met het inkorten van de veer. Dit heb ik met een dremel met slijpschijf gedaan; ik heb er één ring afgeslepen en vervolgens met een brander - ik had geen 'echte' brander dus ik heb hiervoor een crême brulee brander gebruikt :D - het uiteinde verhit en rechtgebogen. Daarna nogmaals met de slijpschijf het oppervlak geslepen om het vlak te maken.

IMG_20161006_200936.jpg


IMG_20161006_201234.jpg


Hierna was het tijd om de receiver open te maken (ik had deze al uit de body gehaald).

IMG_20161006_203509.jpg


De spring guide, veer, piston en cylinder vormen samen de cylindergroep. Om deze goed te installeren, heb ik eerst alle onderdelen gesmeerd met siliconenvet.

IMG_20161006_204512.jpg


IMG_20161006_210211.jpg


Tevens smeerde ik de O-ring van de cylinder head in met een beetje siliconvet en voegde daarnaast teflon tape op het schroefdraad toe, zodat de afsluiting optimaal luchtdicht is. Overtollige teflon tape weggesneden met een afbreekmesje.

IMG_20161006_210624.jpg


IMG_20161006_210853.jpg


Ik merkte dat de piston O-ring wel erg los zat. Zo los, dat deze nauwelijks de binnenkant van de cylinder raakte. Dit komt natuurlijk de compressie niet ten goede, dus voegde ik een streepje teflon tape onder deze O-ring toe, zodat de O-ring wat verder naar buiten kwam te liggen. De O-ring kwam nu wel strak tegen de buitenkant aan maar gelukkig niet zo strak dat deze vast zou komen te zitten.

IMG_20161006_211817.jpg


Kijk verder in de volgende post (limiet bereikt).
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens heb ik de cylinder head er weer op gedraaid. Helaas kostte het laatste stuk heel veel kracht waardoor ik een tang nodig had. Ik deed een stukje katoenen T-shirt tussen de tanden van de tang en de nozzle, maar dit bleek te dun te zijn. Helaas een aantal krassen op de nozzle veroorzaakt. Zou de performance gelukkig niet moeten beïnvloeden maar toch maar even de buitenkant van de nozzle met een schuurpapiertje behandeld om er zeker van te zijn. En het lijkt alsof hij nog niet strak genoeg zit, maar geloof me, strakker kan ie niet. De O-ring zit voldoende klem.

IMG_20161006_212207.jpg


Nu de cylinder klaar was, kon de bolt handle weer bevestigd worden. En hier stuitte ik op het eerste 'grote' probleem - de end cap paste met geen mogelijkheid. Ik kon deze niet ver genoeg over het einde van de cylinder schuiven zodat er aansluiting was met de bolt handle. De JG end cap was gewoon niet netjes genoeg afgewerkt en de binnenkant liep iets toe. Daarom de dremel gepakt en deze ruimte vergroot. Dat werd uiteindelijk 1,5 uur steeds iets weghalen, proberen, weghalen, proberen, weghalen proberen.. totdat het eindelijk paste! Uiteraard ondertussen steeds al het metaalgruis verwijderen om te voorkomen dat ik de cylinder zou molesteren.

IMG_20161006_213857.jpg


De endcap nadat hij eindelijk passend was:

IMG_20161006_224010.jpg


Finally! Ik kon de cylinder weer in elkaar zetten. Gelukkig was ik zo verstandig geweest om steeds maar een klein beetje materiaal weg te halen. Op het moment dat het eindelijk paste, paste het ook mooi strak en niets wiebelde. De bolt handle draaide ook mooi soepel.

IMG_20161006_225239.jpg


Hierna ben ik aan de barrel group begonnen. Dit ging vrij snel. Bucking op de inner barrel, samen met de nub installeren in de Action Army Hopup unit en het hele handeltje samen met de barrel spacers in de outer barrel monteren.

IMG_20161006_231637.jpg


Ik probeerde nog flosdraad en teflon tape over de bucking te doen maar dit werd meteen te dik. De Action Army hopup unit past zo strak met de bucking dat iets dat op de bucking zit, gewoon eraf schuift wanneer je de inner barrel en bucking in de unit duwt. Daarom heb ik dit voor nu achterwege gelaten. Ik heb vandaag (the day after :D) wel gelezen dat je de teflon tape ook ONDER de bucking kunt doen, dan duwt de zwarte Action Army spacer de teflon tape iets omhoog en strak tegen de bucking aan. Dat zou volgens zeggen ook moeten werken. Dit ga ik later nog aanpassen.

De geinstalleerde hopup unit (wat is 'ie mooi!):

IMG_20161007_003310.jpg


Aansluitend bevestigde ik de trigger unit volgens de instructies van AirsoftPro aan de cylinder housing (na eerst het origineel verwijderd te hebben, uiteraard). Dit was vrij straightforward. Om de originele trigger guard te gebruiken moest ik wel een klein beetje materiaal weghalen - dat was snel gedaan met een zaag.

IMG_20161007_003301.jpg


Bij het installeren van de cylinder in de receiver (eerst gesmeerd met droog kettingvet aan de buitenzijde) kwam me nog een onaangename verassing tegemoet. Ik had de cylinder er eerst helemaal ingedaan maar merkte dat de sear niet op de juiste plek erin was geklikt. Daarom verwijderde ik de cylinder weer. Wat zag ik? Witte strepen op de cylinder - dat waren krassen geweest als de cylinder niet teflon coated was.

IMG_20161007_012459.jpg


Lichtelijk geirriteerd de cylinder housing eens beter geïnspecteerd. Ik heb er helaas geen foto van, maar in de cylinder housing zat in het midden een soort 'lasnaad'. Deze naad was op bepaalde plekken erg ruw en stak uit. Nu wist ik ook meteen hoe die originele cylinder zo beschadigd was geraakt! Nog wat geirriteerder schuurde ik de hele binnenkant van de cylinder housing glad, erop lettende dat ik deze uitstulpsels niet meer voelde. Daarna zorgvuldig het vijlsel eruit gehaald (katoenen doek met 96% alcohol) en de guide rings gesmeerd. Zodoende de cylinder nogmaals schoongemaakt, ingevet en weer ingevoerd. Perfect! Geen gekras meer en alles liep botertjezacht.

Tijdens het in elkaar zetten wilde de eerste paar keer de piston niet locken achter de trigger sear. Ik weet niet wat het probleem was maar naar een paar keer opnieuw installeren lukte het wel. Wat ik niet prettig vond - maar zo moest het nou eenmaal - was het installeren van de spring guide stopper. Deze moet je namelijk met een hamer erin slaan (of je moet superhuman strength in je handen hebben :D).

Ik heb de gun nog niet kunnen testen buiten het feit dat deze in functionaliteit gewoon werkt, BB's worden succesvol (en op het eerste gezicht behoorlijk hard) afgeschoten. Ik zal binnenkort nog even een foto van het eindresultaat toevoegen. En dan nu op naar het afstellen en finetunen!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Stey
Mooie set up! Ben benieuwd naar de resultaten! Ook benieuwd of de nub zonder aanpassen in de hop up past! Heb zelf de airsoft pro hop up en daar past geen flatnub in zonder aanpassen...
 
Raar dat die cilinder zo is :s maar idd ook maar meteen nieuwe er in. Ben wel benieuwd wat ze reageren.

Looking forward for the update!
 
Zeker achter die cilinder aan gaan.
Mijn ervaring is dat ze daar absoluut proberen jou als te vreden klant te houden en een passende oplossing zoeken.
 
Ik heb de e-mail gestuurd. Gezegd dat ik ons beide de moeite wil besparen van het terugsturen van de replica (waarvoor zij uiteraard voor beide wegen de verzendkosten moeten dragen) en dat ik voorstel dat ze me een 30% kortingscode sturen, waarmee ik de Action Army cylinder kan bestellen. Ben heel benieuwd wat ze daarop gaan reageren. Ik moet in ieder geval een andere cylinder hebben, ik wil niet het risico lopen dat ik mijn spring guide en piston sloop met deze ongein.
 
Laatst toen mijn rear sight kapot was bij mijn nieuwe E&L heb ik het ze ook gemaild en foto's gestuurd, nadat ik het zelf niet kon fixen kreeg ik een tegoedbon van 30 euro om daar een nieuwe rear sight te kopen. De VFC KAC 300M replica rear sight was slechts 20 euro en dan heb je het over VFC kwaliteit was gewoon heel goed is en dus met de verzendkosten erbij had ik praktisch een nieuwe rear sight gekregen.
 
Update 30-9-2016 - Reactie Airsoft Entrepot toegevoegd
 
Laatst bewerkt:
Ja ik vind het ook heel netjes, en vooral cool dat ze de korting nog eens van 20 naar 25 euro veranderen hoewel ik de 20 euro al had geaccepteerd. Prima service voor dit Franse bedrijf en zal zeker niet twijfelen om daar nog eens te bestellen. Goede communicatie in het Engels ook. Ze zouden hun site eigenlijk z.s.m. naar het Engels moeten vertalen, dan krijgen ze wellicht nog veel meer klanten uit heel Europa.
 
Ja ik vind het ook heel netjes, en vooral cool dat ze de korting nog eens van 20 naar 25 euro veranderen hoewel ik de 20 euro al had geaccepteerd. Prima service voor dit Franse bedrijf en zal zeker niet twijfelen om daar nog eens te bestellen. Goede communicatie in het Engels ook. Ze zouden hun site eigenlijk z.s.m. naar het Engels moeten vertalen, dan krijgen ze wellicht nog veel meer klanten uit heel Europa.

Klopt het engels is een stuk beter dan bij gunfire en de klantenservice idem dito daarnaast zijn ze ook nog eens super snel met beantwoorden. Plus dat nog eens sommige artikelen net zo duur of goedkoper zijn als bij gunfire en sneller binnen bestel ik langzamerhand liever bij airsoft-entrepot.
 
Vanavond komt er weer een update, ik heb inmiddels alles binnen behalve de AA cylinder. Deze verwacht ik binnen enkele dagen. Dan kan het bouwen eindelijk beginnen! Ook zal ik weer wat foto's toevoegen van de nieuwe onderdelen.
 
Erg leuk om te volgen. Zelf zit ik er ook aan te denken om een sniper-project te gaan beginnen... Omdat ik een sniper wil, maar ook omdat ik op die manier meer kan leren over de techniek zonder mijn main telkens open te slopen. Ik volg dus met veel interesse :D
 
Terug
Bovenaan