SA-C03 CORE review

Maffo

Well-Known Member
4 sep 2016
1.232
896
Trophies
17
Introductie

In het laatste jaar zien we dat steeds meer fabrikanten een serieuze poging doen om een aansprekende beginnersreplica op de markt te brengen. In een segment gedomineerd door J.G., Cyma, Dboys en andere budgetmerken is dat geen gemakkelijke bezigheid. Toch zien we dat steeds meer fabrikanten een poging doen om een replica op de markt te zetten die geschikt is voor beginners maar die toch net even dat meer bied. We zien het met de nieuwe ICS peleador, de MAS Marauder en natuurlijk de specna arms core lijn. Allemaal replica's die goedkoper en door hun plastieken constructie lichter zijn, zonder direct kwaliteit in te leveren. Dit is een bewonderswaardig streven, maar de vraag is natuurlijk: lukt dit ze ook?

Daarvoor kijken we in ddeze review naar de specna arms SA-C03 CORE. Deel van de nieuwe budget lijn m4 replica's de vorig jaar is geïntroduceerd door specna arms. Voor de prijs van 131 euro wordt een degelijke plastieken replica belooft met een degelijke set internals die zeer stevig zijn. Gunfire, die nauwe banden heeft met Specna arms, probeerde dit te bewijzen door de replica te stresstesten met een m140 veer. Met die prijs en constructie is deze in directe competitie met die andere vaak aangeraden plastieken m4, de g&g combat machine 16. De Core lijn heeft met een prijs startend vanaf 115 euro tegenover de 160 euro kostende G&G in ieder geval de prijs al mee. Maar zijn de core's voor de rest ook beter? We gaan het zien in deze review.

Ik zie dit als een review van een beginners replica, net zoals de Dragon DG 47 die ik eerder heb gereviewd. Een goede beginners replica moet zijn:

Simpel
en
werkend

Simpel in dat de replica niet moeilijk in gebruik dient te zijn. Je moet de replica aan iedereen moeten kunnen uitleggen in 5 minuten maximaal. Geen waarschuwingen, geen zorgen over dat er plots iets mee gebeurt, zoals biepjes van een mosfet oid, gewoon gaan met die banaan.
Werkend spreekt hopelijk voor zich. Alle onderdelen in de replica dienen te werken zoals ze moeten uit de doos. Dit is een replica waar je minimaal werk aan wilt hebben. Je moet ervan uit kunnen gaan dat je deze onaangepast in je kluis kan zetten en werkend eruit kan pakken wanneer nodig.

Dat zijn de verwachtingen voor deze replica: is het een simpele en werkende replica die geschikt is als reserve, starter of introducee replica?

verpakking & eerste impressie
Ik heb licht valsgespeeld en deze zo goed als nieuw tweedehands gekocht. Dus ik heb helaas geen doos. Waar we wel naar kunnen kijken is wat er bij de replica wordt bijgeleverd:

y4jEGDp.jpg

Erbij komen twee railcovers, een vertical foregrip, highcap, 1100 9.6V Nimh, domme lader en een cleaning rod. De rail covers en de foregrip zijn leuke extra's, maar voor de rest is het de standaard spullen. Wel fijn dat er een accu en oplader bijkomt, zeker een plus als het om een beginners replica gaat. Ik moet helaas wel melden dat het highcap magazijn al kapot was. Omdat het om een nette ZGAN tweedehandsje gaat, weet ik niet of de schuld bij de vorige eigenaar of bij specna arms ligt.


extern

YR3SuHb.jpg


Praktisch de gehele buitenkant van de replica is van plastic, behalve de loop en handguard, die van metaal zijn gemaakt.


Jg0Ih9n.jpg

De markings zijn een mooie plus, zien er prima uit. Zijn wel geprint, niet gelaserd of gegraveerd.

sdzpJmk.jpg

Er zit een simpele crane stock op. de wobble op de buffertube is redelijk standaard.


n8wOd7t.jpg


Z15uq0z.jpg


bVgJ24H.jpg

De handguard is erg indrukwekkend. Erg stevig en heeft de juiste markings ook. Mooi is ook dat je eronder ook een neppe gaspiston en zelfs een heatshield hebt. Pluspunten voor detail!

f8OEFol.jpg

De front sight is het typische vaste m4A1 model. Op de achterkant heb je een flipup sight. Simpel en redelijk duidelijk. Wel jammer dat er ook niet op de voorkant een flip up sight zit.

Over het algemeen zijn de externals erg netje. Je voelt niet dat die van plastic is gemaakt buiten het gewicht. In tegenstelling tot andere plastic replica's kraakt die niet. In plaats van de vaak erg gladde textuur heb je hier een wat ruwer plastic. Helaas is de gietrand die door het midden van de replica loopt wel erg zichtbaar aan de onderkant van de reciever. Dit is met een beetje vijlen wel te verhelpen mocht je het erg storend vinden.


intern

Intern zien we een hoop interessante onderdelen die net even wat beter zijn dan we je zou verwachten voor 131 euro.


Aan de buitenkant van de gearbox worden we direct begroet door enkele opvallende (in positieve zin) kenmerken. Behalve de motor dan, want de specna arms sticker verdekt niet dat het gaat om een broodstandaard long motor.

ZDqgdfT.jpg


De gearbox shell is bijvoorbeeld al geradiused. Hoewel steeds meer fabrikanten dit gaan doen vanuit de fabriek is het toch nog steeds een zeldzaamheid. Zeker een plus en zal ervoor zorgen dat de gearbox een stuk langer mee zal gaan zonder te breken.

mLIzKg0.jpg


Ander opvallende punt is dat de metalen bushings zijn vastgelijmd in de gearbox shell. Hnadig, want dat voorkomt dat ze loskomen en verloren gaan tijdens het techen of erger, tijdens het schieten (Onwaarschijnlijk, maar een verdwenen bushing kan grote schade doen aan de gears.)

S2WGctG.jpg


Ook fraai is dat de anti reversal lever dankzij een raam in de gearbox shell gemakkelijk te ontspannen is. Handig om te voorkomen dat je een veer in je gezicht gelanceerd krijgt tijdens het techen, of om in het algemeen de veer te ontspannen.

9cskJC9.jpg



Met de gearbox open ontdekken we nog meer verrassingen. Alles is nogal standaard, vooral de bedrading met zijn 18 awg dikte valt me wat tegen. De quickchange veer is erg fijn, zeker ook omdat dit ook mogelijk is terwijl de gearbox in de replica zit. Dat is een groot voordeel, zeker ook omdat er buiten de 380 fps veer die erin zit ook een 310 fps veer bijkomt.

6k2pcKz.jpg


De piston is een leuke verassing. Niet alleen is die van stevig plastic, alle teeth zijn van metaal. Ook is fijn dat de aoe erg degelijk is, dus het is niet zo dat de metalen tanden de gears snel beschadigen of andersom. de laatste tand is verwijderd.

82sWgkf.jpg


Op de standaard gears vinden we wel nog een delayer chip. Zeer fijn en voorkomt feeding problemen die meestal zeer frustrerend zijn. De gears zijn zeer licht gevet met wit vet. Een welkome verandering van de vaak verschrikkelijk dik gevette gearboxen met groene snot.

wdvIRG8.jpg


Wat ook opvalt in deze gearbox is de kleurschema. Bij specna arms hebben ze duidelijk zitten opletten: alle plastic onderdelen zijn blauw, idem met de hopup unit. Hoewel het niet uitmaakt voor de prestatie van de gearbox (daarvoor zouden de onderdelen toch wel echt rood moeten zijn), is het wel een leuke bijkomstigheid.

Dan nog wel een grote tegenvaller: de airseal was echt ruk. Dit kwam voornamelijk doordat de pistonhead o-ring totaal niet sealde. Maar die werd ook in zijn misdaad bijgestaan door de o-ring loze nozzle. Jammer, maar zoals we in het volgende stuk zullen zien, heeft het niet veel effect gehad op de fps van de replica.

De hopup unit is een rotary style en van plastic. Zeer prima, zij het wat simpel. De loop is standaard brons, niks om naar huis over te schrijven. Bucking idem, behalve dat deze zeer vettig was. Wie vet de bucking in? Eerste keer dat ik dat meemaak.

De internals zijn zeer fraai en het is duidelijk dat specna arms heeft geprobeerd om zonder dat de replica in prijs zou stijgen toch de kwaliteit te verbeteren. Ik denk dat dit zeker is gelukt. Ik zie hier een gearbox die prima zal functioneren over langere tijd, zonder dat je het ooit open hoeft te maken voor onderhoud. Alleen jammer van die airseal.

praktische ervaring


FXEAw5E.jpg

Ik heb de replica recent ook op het nac getest op zijn range, accuratesse en fps. Hierbij de resultaten.
Dit is de 50 meter baan op het nac. Twee doelwitten zijn gemarkeerd. doel 1 stond op 20, doel 2 op 40 meter.


Ik heb de fps gemeten met inachtneming van de nieuwe fps regels. Dat betekend: meting met 0.3 gram en in Joule uitgedrukt.

10 schoten specna arms SA-C03 CORE in Joule met 0.3 gram BIOCORE bb's:
0.981
0.973
0.984
0.977
0.988
0.973
0.98
0.982
0.985
0.988

Afwijking over tien schoten:
0.011 Joule
gemiddelde:

0.9811 Joule

En dan natuurlijk de range en accuratesse test. Dit viel me om eerlijk te zijn vies tegen.

De test methodologie is als volgt: 1 van de twee eerder genoemde helmen was een doelwit, waarop een serie van 10 schoten werden gelost. Telling van geraakte en gemiste schoten begon pas op het moment dat de eerste hit werd gemaakt. Dit om mijn niet al te beste marksmanship zoveel mogelijk buiten te sluiten als beïnvloedende factor.

Hierbij de resultaten:

Met 0.25 gr Rockets Bio

20 meter:
hits/totaal
6/10
5/10
5/10
5/10
3/10

40 meter:
3/10
3/10
1/10
1/10
2/10

Dit is dus niet geweldig. Op de 40 meter waren in twee series alleen maar het beginschot van de serie raak, de rest misde allemaal. Zeer teleurstellend, zeker omdat de Dragons het na hun hopup fix het beter deed. Of hier het aan de replica ligt, de bb's of ik, kan ik je helaas niet zeggen.


conclusie


Een prima replica voor erbij of voor een beginner. Stevig, licht en met een prima set internals. Andere bucking erin en je zal hier lang plezier van kunnen hebben.

score: 7.5
 
Laatst bewerkt:
Erg duidelijke en goede review! Misschien vet als je x gaat upgraden nog een keer de accuracy te meten!
 
Klinkt bijna als ee no brainer voor een beginner. Bucking en nub vervangen en gaan met die banaan :)
 
Mooie review Maffo en ik snap je punt van "een beginner replica moet gewoon knallen zijn"

Ik denk voor cqb ga je geen problemen hebben hier met dat ding maar inderdaad voor alles voorbij de 30 meter is het toch best van even een andere bucking te steken. Heb het bij een maatje van mij zijn specna ook gezien, hun buckings zijn echt niet het van het.
 
En toch is dat eigenlijk niet wat je als een beginner wilt: die wil de accu opladen en gaan met die banaan

En toch voor zo'n bedrag is het een kleine moeite om daarna een super replica in huis te hebben. Het is geen hogere wiskunde om een nub en bucking te vervangen.

Koop je een tm recoil shock, dan moet het idd mags vullen en knallen zijn. Maar daar betaal je ook voor.
 
En toch voor zo'n bedrag is het een kleine moeite om daarna een super replica in huis te hebben. Het is geen hogere wiskunde om een nub en bucking te vervangen.

Koop je een tm recoil shock, dan moet het idd mags vullen en knallen zijn. Maar daar betaal je ook voor.


Een goede bucking kost hoop en al 10 euro en dat is dan particulier prijs, waarom zou iemand dan 500 euro + moeten betalen om een beginners replica te hebben met een goede bucking?
 
Het is geen hogere wiskunde om een nub en bucking te vervangen.
Als je een n00b bent dus wel; die weet niet eens wat een nub en bucking zijn, laat staan dat deze zijn net aangeschafte speeltje open wil gaan maken.
Daar komt nog eens bij dat hij/zij meer dan €100 heeft uitgegeven (nog niet wetende dat airsoft een heule dure hobby en €131 sechts een peulenschil is), wat nog steeds een boel geld is.

Specna Arms had af fabriek iets meer kunnen besteden aan die paar kleine onvolkomenheden en het probleem had niet bestaan.
Daarbij zal de verkoopprijs dan ook niet veel duurder zijn geweest, maar had hij misschien wel een 8.5 (of op z'n minst een dikke 8) gekregen van @Maffo en welke fabrikant wil dat nou niet. :cool:


't Zou wat zijn als ik een auto zou kopen en net als ik ermee weg wil rijden te verkoper terloops nog meldt dat ik een betere rijervaring zal hebben als ik de houten banden zou vervangen door rubber.

Maar goed: dit is een review, geen welles-nietes topic. :oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Een goede bucking kost hoop en al 10 euro en dat is dan particulier prijs, waarom zou iemand dan 500 euro + moeten betalen om een beginners replica te hebben met een goede bucking?

Omdat dit typisch hollands is wat jullie doen :p Je kan niet voor een duppie (130) op de eerste rang zitten. Ze moeten ergens op besparen om het voor zo prijs te kunnen aanbieden. Dan zie ik liever -zoals ze gedaan hebben- een degelijke gearbox met goede internals, die niet geupgrade hoeven te worden. Ipv een "goede" bucking en nub. Wat is makkelijker voor een nieuwe speler, bucking van een 10tje vervangen of een hele gearbox aanpakken?

Als je een n00b bent dus wel; die weet niet eens wat een nub en bucking zijn, laat staan dat deze zijn net aangeschafte speeltje open wil gaan maken.
Daar komt nog eens bij dat hij/zij meer dan €100 heeft uitgegeven (nog niet wetende dat airsoft een heule dure hobby en €131 sechts een peulenschil is), wat nog steeds een boel geld is.

Specna Arms had af fabriek iets meer kunnen besteden aan die paar kleine onvolkomenheden en het probleem had niet bestaan.
Daarbij zal de verkoopprijs dan ook niet veel duurder zijn geweest, maar had hij misschien wel een 8.5 (of op z'n minst een dikke 8) gekregen van @Maffo en welke fabrikant wil dat nou niet. :cool:


't Zou wat zijn als ik een auto zou kopen en net als ik ermee weg wil rijden te verkoper terloops nog meldt dat ik een betere rijervaring zal hebben als ik de houten banden zou vervangen door rubber.

Maar goed: dit is een review, geen welles-nietes topic. :oops:

Als je niet van te voren weet wat airsoft kost als beginner zijnde ben je sws niet slim bezig. En je laatste vergelijking slaat als een lul op een drumstel. Als jij een auto van 130 euro koopt rijdt die niet zoals een ferarri en zal je wellicht dingen moeten vervangen om beter te kunnen rijden.

Zoals hierboven gezegd je kan geen 50-60m schieten met een replica van 130euro. En dan zal een beginner liever de bucking en nub vervangen dan de hele gearbox aanpakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: John Wick
Ipv een "goede" bucking en nub. Wat is makkelijker voor een nieuwe speler, bucking van een 10tje vervangen of een hele gearbox aanpakken?

Ik ben volledig akkoord met je statement hier, MAAR maffo wijst er enkel op dat voor de ultieme beginners gun te hebben, specna hier nog aan de bucking werk kan hebben. die opmerking is terecht en zeker nuttig voor iemand die deze replica overweegt.

Dus waarom zou dit dan niet vermeld mogen worden?
 
duidelijke en mooie review Maffo.

ik ben zelf een beginner qua airsoft (3 skirms gedaan zover).
ik heb zelf de G&G cm16 raider 2.0
aanschaf was 170 euro, heb daarbij een nieuwe bucking, inner barrel en flahthop erbij gekocht.
was in totaal 220 euro kwijt en mijn replica schiet lekker.
de bouw kwaliteit van de G&G is wel beter dan de specna arms.

ik zou prijs van 150 of lager overslaan tenzij je echt het geld niet hebt voor beter,maar dat is mijn mening natuurlijk.
 
duidelijke en mooie review Maffo.

ik ben zelf een beginner qua airsoft (3 skirms gedaan zover).
ik heb zelf de G&G cm16 raider 2.0
aanschaf was 170 euro, heb daarbij een nieuwe bucking, inner barrel en flahthop erbij gekocht.
was in totaal 220 euro kwijt en mijn replica schiet lekker.
de bouw kwaliteit van de G&G is wel beter dan de specna arms.

ik zou prijs van 150 of lager overslaan tenzij je echt het geld niet hebt voor beter,maar dat is mijn mening natuurlijk.

Je bent een beginner met airsoft, maar je durft wel te zeggen dat de kwaliteit van de specna minder is? Heb je de specna in handen gehad? Daarbij zijn er nog prima modellen die onder de 150 euro kosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor
Vind ik ook een vreende statement, ik heb een krytac lvoa en ik speel nu 2 jaar. Ik zal altijd beginners aanraden om een specna te kopen, andere bucking erin en gewoon knallen
 
Beste allen,
Goed om te horen dat de review zoveel teweeg brengt. Ik was zelf ook echt teleurgesteld in hoe goed de core m4 uit de doos schoot. Ik wil hier wel als voetnoot bijzetten dat we weinig vergelijkingsmateriaal hebben. Ik heb toen ik op het nac was wel nog 5 extra series op dezelfde manier geschoten, met 1 van de dragon Dg 47's ter vergelijking. Enige wat aan deze was veranderd was dat er nu een modify flathop inzit met de bijkomende nub.

DG47:
20M
4/10
4/10

40M

3/10
3/10
7/10

Zoals je ziet schiet deze ongeveer hetzelfde en op de 20 zelfs wat slechter. Ik denk dat het niet geheel aan de replica moet worden aangerekend, maar waarschijnlijk meer de schutter en de bb's.

En toch is dat eigenlijk niet wat je als een beginner wilt: die wil de accu opladen en gaan met die banaan.

En toch voor zo'n bedrag is het een kleine moeite om daarna een super replica in huis te hebben. Het is geen hogere wiskunde om een nub en bucking te vervangen.

Als je een n00b bent dus wel; die weet niet eens wat een nub en bucking zijn, laat staan dat deze zijn net aangeschafte speeltje open wil gaan maken.

Ik ben het over het algemeen eens dat je aan beginners eigenlijk niet kan vragen om direct modificaties aan hun replica te doen. Daarom ook dat de score lager is. Maar, aan de andere kant is het vervangen van een bucking en nub echt heel makkelijk. Ik denk dat het het makkelijkste is wat je kan modificeren aan een replica, zeker bij een m4. Voor de rest heeft de core lijn eigenlijk geen andere modificaties nodig. Dat vind ik wel erg sterk voor een replica lijn die begint bij 115 euro.


ik zou prijs van 150 of lager overslaan tenzij je echt het geld niet hebt voor beter,maar dat is mijn mening natuurlijk.

Mwah, ik hoop dat deze review heeft aangetoond dat er echt wel wat te kiezen is voor onder de 150 euro. Buiten de bekendere prima keuzes zoals de cm028, jg 608 en cm 045 en andere cyma ak's die allemaal je prima zullen dienen voor minder dan 150 euro.
 
Laatst bewerkt:
Heren, klopt dat mijn comment beetje vreemd overkomt.ik heb nooit een specna in mijn handen gehad maar heb zelf veel research gedaan en veel contact gehad met airsofters waar ik mee samen speel die al meer dan 5 jaar spelen en hun raden me die replica's toch af.
maar als je een kleine budget hebt dan is er niks mis mee.
zoals ik zei het is een mening vanuit mij kant met info die ik heb gekregen van andere.
 
Mooie review weer Maffo! Veel tijd en moeite ingestoken met een mooie test op het NAC. Thanks!!