Lipo accu's

Olivier Duijvesteijn

Well-Known Member
7 jan 2019
315
36
Trophies
7
Wij skirmen van maart tot oktober ongeveer daarna ligt het stil zo ook mijn lipos nu kan ik voor het derde jaar op rij nieuwe accus kopen omdat ze stuk gaan omdat ze zo leeg zijn nu heb ik gehoord van titan accus weet iemand hier wat van of heeft iemand de oplossing elke maand opladen is voor mij geen oplossing .
 
Ik heb mijn lipos al jaren. Denk 2015. Nog nooit problemen mee gehad. Zijn verschillende merken, dus denk dat het aan jouw / je procedure / apparatuur ligt. :rolleyes:

Enige wat ik doe is na gebruik, is weg leggen op storage niveau met een imitatie ib6max. Op 7,4V of 7,6V uit mijn hoofd.

Op je vraag over de titan kan ik geen antwoord geven. Want daar heb ik geen ervaring mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie
Ik heb mijn lipos al jaren. Denk 2015. Nog nooit problemen mee gehad. Zijn verschillende merken, dus denk dat het aan jouw / je procedure / apparatuur ligt. :rolleyes:

Enige wat ik doe is na gebruik, is weg leggen op storage niveau met een imitatie ib6max. Op 7,4V of 7,6V uit mijn hoofd.

Op je vraag over de titan kan ik geen antwoord geven. Want daar heb ik geen ervaring mee.
Je laat ze dus constant op? Is storage een soort druppel lader niveau?
 
Nee, dat doe ik alleen direct na het spelen. En haal hem daarna los en leg hem weg.
Dit is een "leg hem veilig weg" Niveau. En bij mij liggen ze daar geregeld een halfjaar.

Lipos zijn het gevaarlijkst" / het meest slijtage gevoelig als ze leeg (3V - 3,2V per cel) of vol (4,2V per cel) zijn. Leg je ze half vol (3,7V) weg. Dan vinden ze dat het fijnst.

Beetje te vergelijken met een mens. Die wil ook niet met een bom volle maag of knorrende maag naar bed :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie
Nee, dat doe ik alleen direct na het spelen. En haal hem daarna los en leg hem weg.
Dit is een "leg hem veilig weg" Niveau. En bij mij liggen ze daar geregeld een halfjaar.

Lipos zijn het gevaarlijkst" / het meest slijtage gevoelig als ze leeg (3V - 3,2V per cel) of vol (4,2V per cel) zijn. Leg je ze half vol (3,7V) weg. Dan vinden ze dat het fijnst.

Beetje te vergelijken met een mens. Die wil ook niet met een bom volle maag of knorrende maag naar bed :D
Ok ik had het idee dat als ik gespeeld had dan zijn ze niet helemaal leeg als ik ze dan weg leg dat is niet genoeg dus dan eerst opladen tot 3,7v lopen ze niet leeg als ze stil liggen dan dat dacht ik?
 
Nee, dat doe ik alleen direct na het spelen. En haal hem daarna los en leg hem weg.
Dit is een "leg hem veilig weg" Niveau. En bij mij liggen ze daar geregeld een halfjaar.

Lipos zijn het gevaarlijkst" / het meest slijtage gevoelig als ze leeg (3V - 3,2V per cel) of vol (4,2V per cel) zijn. Leg je ze half vol (3,7V) weg. Dan vinden ze dat het fijnst.

Beetje te vergelijken met een mens. Die wil ook niet met een bom volle maag of knorrende maag naar bed :D
Kan je nog een merk aanprijzen? Begin ik met nieuwe nu
 
Ok ik had het idee dat als ik gespeeld had dan zijn ze niet helemaal leeg als ik ze dan weg leg dat is niet genoeg dus dan eerst opladen tot 3,7v lopen ze niet leeg als ze stil liggen dan dat dacht ik?

Als ik ze op storage weg leg en na een halfjaar weer pak en opnieuw naar storage wil "bij laden" is de lader met 30 seconden klaar. Dus nee als je de juiste procedure volgt is dit verwaarloos baar over 6 maand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie
heb zelf titans. gemeten op 18-07-2022 (deans voor mijn m122) toevallig vorig weekend een deans replica gehad en ff getest, was amper spanning kwijt. is zoals ze zeggen met titans.
 
toevallig net even gechecked. Mijn 9.6V LifePO4 packs heb ik in april 2021 weggelegd in storage mode, en die zitten nu nog netjes stabiel op op 3.34 volt/cell.
 
Laatst bewerkt:
Ik leg mijn lipo's altijd weg met nog een beetje stroom erin. Want als lipo's weg worden gelegd zonder stroom (dacht onder de 3 volt) sloop je je batterij (wat ik gehoord heb corrigeer me als ik het mis heb). Tot op heden nog steeds geen gezeur gehad met lipo's die stuk zijn. Als ik ga skirmen laad ik ze altijd 1 dag van te voren op, maar ja ik speel ook het hele jaar door.
 
Ik heb een tijdje geleden samen met mijn zoon RC Auto's/speedboten als hobby gehad.
Bij RC maak je alleen maar gebruikt van Lipo batterijen, en een lipo is een lipo dus ik denk dat het niet uitmaakt dat het hier om airsoft gaat.

Als je een redelijk goede oplader hebt dan zit er zeker een storage functie op.
Een lipo kan je gerust een maand of 2 maanden laten liggen zonder er iets mee te doen (wel veilig en liefst niet binnenshuis)

Als je dus een langere tijd niet airsoft is het verstandig om de lipo via de lader naar storage te laden. Als je dit 1x per maand doet dan blijven je lipo's in gezonde staat (doch dit is deels afhankelijk van het merk) er is ook echt veel meuk op de markt wat lipo's betreft.
Althans in het RC wereldje wel.

Een lipo moet altijd een bepaalde voltage hebben, komt 1 of meerdere cellen onder deze voltage dan is het meestal niet meer mogelijk om de lipo op te laden.
Er is wel één manier en dit kun je vinden op Youtube, maar dit is wel op eigen risico.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie en QuickFix