nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Wet Wapens Munitie?

Jop

New Member
6 mrt 2023
1
0
Trophies
1
hey hoi,

ik ben Jop en ik ben nu nog 17 jaar oud maar ik word binnen enkele dagen 18, ik zag op de website van het NABV de volgende mededeling; zie Ontwikkelingen op het gebied van Wet Wapens Munitie

ik zou persoonlijk wel geintereseerd zijn in deze ontwikkelingen omdat dit zou betekenen dat ik langzaam mijn toekomstige airsoft spullen kan inkopen inplaats van dat ik nog een jaar het lidmaatschap zou moeten betalen terwijl ik het nog niet kan benuttigen zonder airsoft spullen.

Is er al nieuws over deze ontwikkelingen want het advies is dus op 20 december 2022 ingedient maar er lijkt nog geen verdere informatie over bekend te zijn...

(dit is overigens ook mijn eerste keer dat ik post op een form dus mijn excuses als ik iets verkeerd heb gedaan :s )
 
Hallo Jop,

Welkom op ons forum.

De ontwikkelingen waren niet meer dan besprekingen tussen de diverse belanghebbende in dezen, zoals o,a, de wetgever, de wapenhandel en de sportverenigingen (zoals de NABV) en de hieruit vloeiende voorstellen.

Het is nog verre van zeker dat deze voorstellen volledig worden overgenomen door het kabinet en al helemaal niet op welke termijn dit dan zou (kunnen) gebeuren; zoals zoveel zaken die door het rijk besloten moeten worden, zal daar wel enige tijd overheen gaan: reken op z'n minst maar op een jaar of vijf, maar het kan best zo zijn dat de uiteindelijke voorstellen helemaal niet doorgaan of slechts in afgeslankte vorm.

Mocht je meer informatie willen inwinnen, dan kun je beter direct je vraag stellen aan de NABV: daar zijn ze tenslotte voor.

Persoonlijk ben ik van mening, dat als je je nu al druk maakt over de lidmaatschapskosten (à €76 per jaar), dat je beter een andere hobby kunt kiezen, aangezien de airsofthobby op zich al vele malen duurder is dan alleen het lidmaatschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tracker
ik word binnen enkele dagen 18

inplaats van dat ik nog een jaar het lidmaatschap zou moeten betalen terwijl ik het nog niet kan benuttigen zonder airsoft spullen.
Welkom Jop.
Ik snap je vraag niet helemaal; want je wordt binnenkort 18, dan kun je meteen je NABV pasje aanvragen en als dat er is koop je een replica om mee te beginnen en een goede schietbril en masker. Paar magazijnen en je kunt op pad; kan binnen een maandje gefixt zijn. Dus je hoeft dan niet eerst een jaar lidmaatschap te hebben.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
hey hoi,

ik ben Jop en ik ben nu nog 17 jaar oud maar ik word binnen enkele dagen 18, ik zag op de website van het NABV de volgende mededeling; zie Ontwikkelingen op het gebied van Wet Wapens Munitie

ik zou persoonlijk wel geintereseerd zijn in deze ontwikkelingen omdat dit zou betekenen dat ik langzaam mijn toekomstige airsoft spullen kan inkopen inplaats van dat ik nog een jaar het lidmaatschap zou moeten betalen terwijl ik het nog niet kan benuttigen zonder airsoft spullen.

Is er al nieuws over deze ontwikkelingen want het advies is dus op 20 december 2022 ingedient maar er lijkt nog geen verdere informatie over bekend te zijn...

(dit is overigens ook mijn eerste keer dat ik post op een form dus mijn excuses als ik iets verkeerd heb gedaan :s )

Welkom Jop,

Zelf ga ik deze/volgende maand mijn spullen aanschaffen. Ik ben zelf dus ook nog best nieuw tot de sport. Ik denk daarom ook dat je de NABV en de KNSA door elkaar haald. Ik ben zelf enige tijd hier lid van geweest en daar moest je inderdaad minimaal 1 jaar lid zijn voordat je een wapen op naam mocht hebben. Zover ik weet geldt deze regel niet voor de NABV omdat je niet met een vuurwapen schiet maar met een replica.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Tracker
Als je de pas binnen hebt kan je de replicas gelijk kopen. Een jaar wachten is nergens voor nodig!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tracker
Een jaar wachten
Wat ik begrijp uit de post van OP was dat ook niet zijn punt: hij wil wel airsoft replica's aanschaffen, maar wil dit doen zonder lid te worden van de NABV en gebruik gaan maken van "De nieuwe voorstellen" (die nog niet geregeld zijn, mocht dat al ooit gebeuren).
 
aah op die manier. Nee dat zie ik niet binnen nu en pakweg 5 jaar gebeuren.
Maar zeg nooit nooit natuurlijk
 
hey hoi,

ik ben Jop en ik ben nu nog 17 jaar oud maar ik word binnen enkele dagen 18, ik zag op de website van het NABV de volgende mededeling; zie Ontwikkelingen op het gebied van Wet Wapens Munitie

ik zou persoonlijk wel geintereseerd zijn in deze ontwikkelingen omdat dit zou betekenen dat ik langzaam mijn toekomstige airsoft spullen kan inkopen inplaats van dat ik nog een jaar het lidmaatschap zou moeten betalen terwijl ik het nog niet kan benuttigen zonder airsoft spullen.

Is er al nieuws over deze ontwikkelingen want het advies is dus op 20 december 2022 ingedient maar er lijkt nog geen verdere informatie over bekend te zijn...

(dit is overigens ook mijn eerste keer dat ik post op een form dus mijn excuses als ik iets verkeerd heb gedaan :s )

Moi Job,

Late reactie van mijn kant. Maar het advies in Dec 2022 is een voorlopig advies en er komt vanuit de commissie van Dam nog meer info/advies zoal is te lezen in het laatste stuk.

Het aparte is wel dat ze er in hebben staan dat als je met meer dan 1 persoon de sport gaat beoefenen dat je dan verplicht lid moet zijn van een erkende vereniging.
Maar het wordt gespeeld op privaat terrein en hier heeft de wetgever niks over te zeggen en dus is het in mijn ogen een zoethoudertje voor de erkende vereniging(en) waar je eigenlijk niks aan hebt.
Maar door de tekst in de wetgeving verkijken vele zich hier op en snappen het daardoor verkeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix